Geluk

Je wordt er bijna dagelijks mee om de oren geslagen: hoe word je gelukkig in 30 dagen?  De stapel zelfhulpboeken in de boekhandel omtrent dit onderwerp is niet meer bij te houden, alleen daarvan zou een mens al depressief worden.  Er is zelfs een maandblad met die titel (en ik heb het niet over ons Goedele) en De Standaard spendeerde er een paar weken terug een artikel aan.  “Gelukkig zijn” is hot these days!

Vandaag nog in de krant:”Met de onlinegelukscoach wil de CM de geestelijke gezondheid bevorderen.”  Interessant denk ik dan want dat wil ik natuurlijk ook dus ik lees verder.  En een beetje verder kwam het lijstje.

1. Leef naar je doelen
2. Investeer in relaties
3. Denk positief
4. Aandacht voor jezelf
5. Leef hier en nu
6. Heb grip op je leven
7. Leef gezond en beweeg

En natuurlijk ben ik het daar best mee eens, ik vind lijstjes vaak boeiend leesvoer. Ik ken mensen die bovenstaande perfect uitvoeren en al die boeken, die gooien we er ook nog eens tegenaan.  We proberen met dit alles controle te krijgen op iets wat het summum lijkt, niet verkocht wordt in de winkel en zelfs door onze medici niet kan gecreëerd worden.

Alle goede intiatieven ten spijt, het schijnt toch niet zo geweldig te lukken. Als we al zouden weten wat “gelukkig zijn” juist inhoudt (100 mensen, 100 definities), is “gelukkig zijn” gereduceerd tot een statussymbool.  Als je niet gelukkig bent in onze maatschappij, met het huis, de partner, het gezin, het werk, de nieuwe baby, alle hobby’s en ’t is nu nog eens mooi weer in dit kikkerland, dan moet er wel iets heel erg mis zijn. Hoezo depressief?  Hoezo vermoeid?

“Gelukkig worden”, zijn en blijven hangt van zoveel parameters af.  Lijstjes duwen ons naar ons hoofd.  Volgens mij gebeurt “gelukkig worden” niet in je hoofd maar in je lijf, in heel je zijn en wezen.  En daar is meer voor nodig dan een boodschappenlijstje.  Dag in dag uit in contact staan met jezelf, wat je wilt, wie je bent en wat  jij voelt, lijkt mij doeltreffender. En laat het nu net dàt zijn wat in geen enkel lijstje te bevatten is.