Angst is eng

Angst. De roze olifant in mijn praktijk. Verdriet kunnen we nog wel “managen” maar angst neemt ons mee en neemt het van ons over. Angst is eng. Het is heel moeilijk soms om angst onder controle te krijgen. We willen er zo snel mogelijk van weglopen. Angstaanvallen zijn vaak ook de trigger om te grijpen naar medicatie. Maar of we dan het gevoel hebben dat we het zélf gedaan hebben, is nog maar de vraag. Daarom geef ik jullie graag wat bruikbare tips, net omdat het zo overweldigend is.

Kan dit wachten?

Angstaanvallen pak je best zo snel mogelijk aan. Ze zijn zo intens en overweldigend en invasief dat ze een diepe indruk nalaten. Dit wil je nooooooit meer meemaken. Al snel komt er angst voor de angst en bij de kleinste hartklopping schiet je al in paniek dat het weer zover is. Waardoor het ook zover is. Je geest speelt een spelletje met jou en voor je het weet, heb je er helemaal niets meer aan te zeggen. Dus het is belangrijk om zo snel mogelijk de vicieuze cirkel te doorbreken. Daarna kan je nog altijd inzoomen op de oorzaak of aanleiding.

Wat is het?
Soms grijpt het ons allemaal naar de keel. Wat dan juist? Dat is niet helemaal duidelijk. Het zal wellicht een mix zijn van teveel werk, te weinig slaap, oververantwoordelijkheid, een gevoel van weinig controle, perfectionisme, idealisme,…kortom een veelheid aan dingen. Je krijgt het warm, je voelt pijn in je borstkas, je gaat sneller ademhalen, je krijgt allerlei gedachten die razendsnel door je hoofd gaan, je hart dreigt uit je lijf te springen, je krijgt een droge mond, je wil weg maar je kan niet. Het voelt alsof je een beetje boven de grond zweeft en geen vaste grond onder je voeten voelt. PANIEK!

Wat kan je doen?

– doe je schoenen en sokken uit en loop op blote voeten

– zorg dat je je favoriet dansnummer altijd bij de hand hebt en dans erop of luister er naar. Mijn nummer is “Think” van Aretha Franklin. Wat is het jouwe?

– ga jezelf terug gronden: kijk rond en benoem 5 dingen die je ziet, 4 dingen die je aanraakt, 3 dingen die je hoort, 2 dingen die je ruikt en 1 ding dat je proeft. Als je angst je afleidt, is dat niet erg. Ga gewoon verder waar je bent gebleven.

– hef je armen hoog in de lucht terwijl je op de tippen van je tenen gaat staan en diep inademt. Je laat je armen naar beneden vallen terwijl je uitademt en je klopt tegelijkertijd hard op de achterkant van je bovenbenen. Doe dit 3 maal.

– ga naar buiten en zoek 3 verschillende bladeren, 2 verschillende insecten en 1 druppel water

– bel iemand op en vertel wat er gebeurt

Succes!