Kabouterzelfzorg

Processed with MOLDIV

Een eerste kunst die je te leren hebt als moeder om een beetje toe te komen aan iets voor jezelf is: tevreden te zijn met kleine dingen. Oef, al direct een moeilijke. Ik hoor vaak dat moeders veel willen en dan nog eens allemaal tegelijk of hun lat zó hoog leggen dat er niks van in huis komt. Eens je moeder bent (en zeker bij kleine kinderen) bestaat er niet meer zoiets als het perfecte moment om te gaan fitnessen of een thee te gaan drinken met vriendinnen. Je zal niet de eerste zijn die zich gewrongen voelt tussen moederschap en vrouw-zijn. De nood om ook je zelfzorg op het perfecte tijdstip te willen met de perfecte uitrusting is misschien wel de grootste saboteur van alles. Well, guess what: met kleine kinderen is het nodig dat je je zelfzorgdingetjes leert in stukken te kappen en leert te genieten van korte intermezzo’s. Zoals ik altijd zeg dat kabouterstapjes ook stapjes zijn, zo is kabouterzelfzorg ook zelfzorg.

– Ga minstens 1 keer per dag buiten wandelen. Je kan je kinderen gerust meenemen. Kinderen vinden het fijn om buiten te zijn en eisen je minder op. Leer hiermee mindful om te gaan zodat je er van kan genieten. (hierover zeg ik meer in een volgende blog) Wandelen geeft jouw hersenen en spieren zuurstof en het zorgt voor de nodige lichaamsbeweging. Het is gezond, ontspannend en het houdt je lichaam fit. Just do it.

– De meeste vrouwen houden ervan om hun lichaam te verzorgen maar vinden of nemen de tijd niet. Doe je lichaamsverzorging daarom in verschillende stappen. Je teennagels én ontschminken én lakken én vooral de tijd hebben om ze te laten drogen, allemaal in 1 moment is teveel gevraagd. ’s Morgens haal je de lak eraf, tijdens het dutje knip je ze bij en ’s avonds doe je de lak er terug op. Bijvoorbeeld.

– Gun jezelf ook eens iets en niet alleen je kinderen. Je weet hoe dat gaat: je gaat naar de supermarkt en je brein is gefocust op wat de kinderen lekker vinden en op alle saaie dingen die het leven met zich meebrengen. Train jezelf om altijd ook twee of drie zaken te kopen die JIJ lekker vindt en waarvan je je voorneemt om ze niet te delen met hongerige, smekende puppy’s. (je kinderen dus) Dat kan gaan van een speciale thee, bijzondere chocolade, een goed glas wijn, die Cherry Coke waar je altijd naar snakt enzovoort. Het is oké om te zeggen dat dit “van mama is”. Uiteindelijk hebben zij een heel resem producten alleen voor hen (of eet jij ook graag die kleine rijstwafeltjes?) en mogen ze ook geen bier drinken. Die pelikanen waren zo fout nog niet met hun “mine, mine, mine”. Denk dus: pelikaan, als je gaat winkelen.

– Wij waren onlangs op weekend in een boomhut. Mét peuter van twee. Op zich een uitdaging. Maar daar ondervond ik nogmaals hoe positief geuren werken op mijn gemoed. Stap een Rituals winkel binnen en ga eens snuffelen. Koop een geurkaars of lekker ruikende douchegel. Vooral dat laatste is zo makkelijk om jezelf het gevoel te geven dat je je verwent en goed verzorgt. En toch een tikkeltje anders dan de gewone Dove, Weleda of Nivea douchegel.

Stop met werken na 9u ’s avonds. Ik weet het. Er is nog van álles te doen in een huishouden. Vooral als je meerdere kinderen hebt. Toch is het belangrijk om ook tijd voor jezelf te creëeren waarbij je gaat doen wat jij wilt. Ik weet dat er vrouwen zijn die graag strijken voor de televisie of was opplooien terwijl ze een babbel doen met de echtgenoot. Maar who are you kidding? Je ontspant niet, je hebt geen échte aandacht voor je eega en er zijn zoveel leukere dingen te doen na 9 uur ’s avonds.

– Wanneer je een hele kleine baby hebt, lijkt zelfzorg ondoenbaar. Toch is het mogelijk maar misschien moet je wat principes aan de haak hangen. Neem je favoriete drankje, prepareer (of laat prepareren) je favoriete hapje en kruip met baby en al in bed of in de zetel en BLIJF DAAR. En slaap en rust en laat  los.

– Boeken lezen blijft een uitdaging. Investeer in leuke podcasts en luister als je kookt, afwast of stofzuigt. Je kinderen komen wel aan je mouw trekken als ze je nodig hebben.

– Calculeer aperitieftijd in. Als (stief)moeder van soms vijf kinderen tussen 2 jaar en 14 jaar is het soms vechten voor een minuut voor mezelf. Daarom nemen mijn man en ik ’s avonds een kwartier voor onszelf. Een goed glas wijn, wat gekochte hapjes en de kinderen gunnen ons intussen deze vijftien minuten. Okee, ze krijgen gezonde hapjes en een scherm voor hun neus maar ja, principes sneuvelen, ik zeg het u.

– In het bijzonder bij oudere kinderen werkt deze erg goed: maak een bordje met “Niet storen“. Ben je echt toe aan tien minuten voor jezelf? Zet je dan ergens in een stoel met het bordje voor jou. De kinderen leren al snel dat ze je dan echt rust moeten gunnen. Anders verandert mama in een groot monster.

Ik weet het. Het klinkt allemaal zo onnozel. Maar al probeer je maar één iets, dat is toch weer tien minuten zelfzorg gewonnen. Volgende keer een andere invalshoek om (weer een andere manier van) zelfzorg in je leven in te passen.

4 gedachten over “Kabouterzelfzorg

Reacties zijn gesloten.