Hoe overleef je als moeder wanneer je uitgeput bent?

Moederschap is vermoeiend. No shit Sherlock. Na een paar zware nachten en een zieke peuter staat het mij weer glashelder voor de geest. De vermoeidheid die als een donkere wolk boven het hoofd hangt waardoor je in een soort waas de dag doorkomt. Vroeger kroop je dan je bed in voor een dag. Niet als moeder! Onderbroken nachten, vermoeiende veeleisende kinderen, zieke kinderen, zwanger en een peuter, zwanger en een peuter en kleuter, full time werken en een kind (of twee), sprongetjes, regeldagen… Er komt soms geen einde aan de uitputtende hoe kom ik  de dag door met weinig slaap marathon. Hopelijk ben je niet te moe om te lezen want hierbij een paar tips.

1. Eet en drink voldoende

Je lichaam heeft benzine nodig om te blijven draaien. Eet regelmatig. Ontbijt. Drink water. Lunch. Eet tussendoortjes. En liefst van het gezonde soort. Zet je neer in de zetel en schil een peer. In het beste geval eten je kinderen ook mee en hebben ze dat ook alweer gehad. Ik sleur een hoop proviand mee naar de zetel en eet en drink daar. Geen scrupules.

2. Neem een hete douche

Zet je kinderen voor tv, leg de baby op het verzorgingskussen (op de grond weliswaar) in de badkamer en neem een hete douche. Gebruik veel douchegel. Zing onder de douche. Speel kiekeboe. Droog je af met een warme handdoek. Het doet je deugd! Trust me.

3. Neem 5 minuten voor jezelf

Een moeilijke met kinderen in huis maar moeilijk betekent niet onmogelijk. Steek oortjes in en luister naar je favoriet nummer. Ga extra lang op het toilet zitten. Zeg:”Mama komt direct terug!” en ga even naar de kelder, de slaapkamer, de zolder, naar buiten. Neem je kinderen mee naar de slaapkamer, zet daar een doos speelgoed en ga even op bed liggen.

4. Ga naar buiten

Okee, je moet je aankleden en bewegen en dat lijkt extra vermoeiend maar je voelt je daarna terug opgeladen. En je kinderen zijn uitgewaaid dus je kan ze een halfuur voor tv zetten met een kommetje fruit terwijl jij een powernap doet in de zetel. Zoek wijze plekken waar je kinderen kunnen spelen en die wat in de buurt zijn: de bib, een speelgoedwinkel, een bos, een speeltuin, misschien een leuk museum, er zijn eetplekken met toffe speelhoeken, een park (liefst zonder vijver). Gelijk waar als zij zich maar kunnen amuseren en jij kan relaxen is goed!

PS: dit lukt voor even, niet voor een hele dag. Manage your expectations!

5. Speel slimme spelletjes

Mama is ziek en de dokter moet komen: 3 minuten tijd om je ogen dicht te doen en te houden.

Massages geven is leuk maar ze krijgen is zoveel leuker! Zeker van kleine kinderhanden. :)

Om ter langste zwijgen.

Zet je op de grond voor de televisie en fungeer als klimrek terwijl je een aflevering bekijkt van je favoriete serie.

Om ter langste de ogen dicht houden.

Mama is een bumpy road om over te rijden met alle auto’s in huis aanwezig.

Ga samen in bad. (past ook bij puntje 7)

6. Leg je smartphone weg

Je wordt er alleen maar meer moe van. Punt.

7. Verhoog het fysiek contact 

Knuffelen, kusjes geven, circuskunstjes doen, samen dansen, samen in bad, rollebollen in bed. Alles wat zorgt voor fysiek contact zorgt voor de aanmaak van de juiste hormonen waardoor je je beter gaat voelen en een boost krijgt. En je kinderen vinden het geweldig!

8. Kleine baby’s EHBV (Eerste Hulp Bij Vermoeidheid)

Maak een paar boterhammen en een thermos thee, neem luiers en natte doekjes mee, iets om te lezen voor jezelf, een groot stuk chocolade en kruip met je baby in bed. EEN HELE DAG! Wanneer je flesjes geeft: doe alsof je een hele dag op pad gaat maar in plaats van de voordeur uit te stappen, ga je naar de slaapkamer. De flesjes maak je met warm water uit een thermos. Zorg dat je genoeg flesjes hebt om de dag door te komen. En nee, je hoeft ze niet onmiddellijk uit te wassen, dat doe je straks wel. Als je borstvoeding geeft: zorg dat je voldoende water bij de hand hebt om je dorst te lessen. Kom niet uit bed, stay there en geniet!

Koop een draagdoek.

9. Vier de teugels 

Je bent uitgeput. Je hebt een dag voor de boeg met één of meer kinderen. Tijd om de teugels een beetje te vieren. Dat kan onder de vorm van een extra lange film, koekjes, cornflakes om drie uur ’s middags, de verboden kast uitladen, eten voor de televisie (in combinatie met de lange film), pizza aan huis geleverd, pyjamadag, kliederen met stiften, je portefeuille laten dissecteren. Whatever works for you.

10. Kies zorgvuldig je activiteiten

Het is echt niet nodig om altijd “ja” te zeggen wanneer iemand vraagt om af te spreken, op de koffie te komen, op een familiefeestje aanwezig te zijn. Dus durf soms “nee” te zeggen en iets te doen waarvan je ZEKER weet dat het geen extra energie kost. Meestal is samenkomen met andere moeders een boost. Ook zij zitten daar met wallen tot op hun knieën te worstelen met draagdoeken en driftige peuters en krijsende baby’s. Je bent niet alleen! Daar doe je energie op om er weer even tegenaan te kunnen.

May the force be with you!

4 gedachten over “Hoe overleef je als moeder wanneer je uitgeput bent?

  1. Ik heb chronische vermoeidheid en pijn en zat al tijdje tegen mijn grens aan… Woensdagnacht is de dochter van 6 ziek geworden en donderdag hele dag lopen denken: waarom past ze niet meer in draagdoek :).

  2. Goede tips, die me even terugbrengen na de eerste dagen met de (nu) peuterzoon. De wereld was zo groot als mijn slaapkamer, dat was lekker. Bed, makkelijke stoel, een thermos thee, borstvoeding, een stapel boeken. Gouden dagen!

Reacties zijn gesloten.