40 dingen over het moederschap waarvan ik wou dat iemand ze mij had verteld

Over moeder worden gaan veel verhalen de ronde. Ik hoor vaak van mama’s:”Waarom heeft niemand mij dit ooit verteld?” Hierbij een -niet eindige- lijst van uitspraken die ik ooit hoorde van moeders in mijn praktijk.

1. Het moederschap is schoon en beangstigend tegelijk.

2. Ik zou alles doen voor slaap. Gewoon slapen. Alstublieft.

3. Ik vind mijn kinderen soms echt irritant.

4. Mijn lichaam lijkt wel gevierendeeld en opengerukt in één beweging.

5. Ik haat het om veroordeeld te worden. Vooral door andere moeders.

6. Ik veroordeel soms andere moeders.

7. Ik heb spijt dat ik eraan ben begonnen.

8. Ik vind mijn baby lelijk.

9. De relatie met mijn partner is voorgoed veranderd.

10. Wanneer hij eindelijk slaapt, staar ik soms minutenlang in de verte omdat ik niet weet wat ik nu moet doen.

11. Ik heb soms zin om in een hoekje te kruipen en te huilen.

12. Wanneer mijn baby voor de eerste keer lachte, dacht ik dat mijn hart uit mijn borstkas ging springen van geluk.

13. Er zijn hele leuke dagen.

14. Er zijn slechte dagen.

15. Er zijn verschrikkelijke dagen.

16. Idem voor de nachten.

17. Maar ik overleef het allemaal en dan ben ik blij en trots op mezelf.

18. Ik voel mij onzeker, angstig, teleurgesteld in mezelf, oververantwoordelijk en een heldin tegelijk.

19. Ik wou dat ik terug kon naar het leven van vóór ik kinderen had.

20. De eerste keer dat mijn kind haar hand in de mijne legde, brak de zon door de wolken.

21. Ik vind thuis zijn met mijn baby echt het saaiste wat ik ooit moest doen. Wat doen die andere moeders een hele dag? Argh.

22. Ik heb aambeien, kloven, ben genaaid van een totaalruptuur en we zijn nog maar dag drie postpartum. Dat belooft! En elke moeder begrijpt waarover ik het heb. Amazing.

23. Haar ogen zijn het allermooiste wat ik ooit gezien heb en ooit zal zien. Ik kan er uren in kijken.

24. Moeder worden heeft mij zo kwetsbaar gemaakt. Ik huil bij de onnozelste tv programma’s en kan geen krant meer lezen. De gedachte dat mijn kind iets zou overkomen maakt mij gek en knijpt mijn hart tot moes.

25. Ik loop geweldig tegen mijn eigen grenzen aan. Ik ben niet de moeder die ik hoopte te zijn. Maar dat is geen enkele moeder, denk ik. We maken allemaal fouten.

26. Ik ben een leeuwin geworden. Niemánd komt aan mijn kind.

27. Ik weet soms écht niet wat ik moet doen als hij huilt.

28. Had ik dit allemaal geweten, ik was er nooit aan begonnen. Okee, niet echt maar waarom heeft niemand mij dit ooit verteld?

29. Sommige dagen tel ik de minuten af tot mijn man thuis is om de baby in zijn armen te ploffen zodat ik eindelijk kan douchen. Of het huis uitloop, dat kan ook.

30. Ik kon haar wel iets aandoen en ik vind dat zo een enge gedachte.

31. De liefde die ik voel voor mijn kinderen die is zo…ja….ik vind er geen woorden voor. Het diepste wat ik ooit heb gevoeld voor iemand.

32. Ik ben jaloers op de band die mijn dochter heeft met haar vader.

33. Die typische weekendactiviteiten, met het hele gezin gaan fietsen bijvoorbeeld, die zeggen mij nu eens echt niks.

34. Ik vind moeder zijn eigenlijk maar niks. Totaal overroepen.

35. Ik ben blij wanneer ze eindelijk in bed liggen.

36. Ik twijfel ontzettend aan mezelf. Wat is goed, wat is slecht? Ik weet het niet meer.

37. Ik vind het echt zwaar allemaal. Een struggle van ’s morgens tot ’s avonds.

38. Mijn kind haalt het beste in mij naar boven.

39. Ik voel mij constant schuldig. Over alles. Echt belachelijk.

40. Ik dacht dat ik alles wel wist over moeder worden en moeder zijn. Ik had boeken gelezen, cursussen gevolgd en gepraat met mensen. Maar dit had ik nooit verwacht. Niets of niemand had mij hierop kunnen voorbereiden.

Het moederschap is een heftige rit. Goede momenten en slechte momenten kunnen zich razendsnel afwisselen. Het is niet altijd een pad over rozen maar dat hoeft ook niet. Moederschap brengt soms veel druk met zich mee. Druk die we onszelf opleggen of druk die we voelen door anderen. De nood om te presteren, iets perfect neer te zetten, ons te vrijwaren van teleurstellingen, is groot. Maar wanneer onze kinderen ’s avonds vol liefde in slaap kunnen vallen, denk ik dat we goed bezig zijn. Het hoeft niet perfect te zijn en dat is okee. Elke dag opnieuw beginnen…dát is moederschap.

2 gedachten over “40 dingen over het moederschap waarvan ik wou dat iemand ze mij had verteld

  1. Hm, hier een slechte dag. Een erg slechte dag. Dit lezen relativeert een beetje, maar ik zit nog steeds de uren af te tellen tot bedtijd, wetend dat ik ‘e daarna leeg en ellendig voel, zoals nu, maar erger :(.

Reacties zijn gesloten.