Wanneer piekeren je leven beheerst 

 Piekeren, nadenken, dubben, kniezen, malen, prakkiseren, tobben, kniezen, inzitten, denken, peinzen. Zóveel synoniemen voor misschien wel één van de grootste klachten van moeders.

“Ik raak verstrikt in mijn gedachten.”

“Ik kom er niet uit.”

“Ik voel mij falen omdat ik er geen grip op krijg.”

“Ik word gek van mijn eigen gedachten.”

“Ik denk constant na over waarom ik zoveel denk.”

Waardoor de moeders al snel in een neerwaartse spiraal terechtkomen. 

Uit deze spiraal komen is voor menig moeder moeilijk. Het piekeren, het vast komen te zitten in gedachten zorgt soms ook voor angstaanvallen. Reden temeer om het piekeren zo snel mogelijk in de kiem te smoren. Want geef toe: het helpt niet en je wordt er ongelukkig door. Twee goede redenen om onderstaande oplossingen eens uit te proberen. Bovendien gaat 30% van het piekeren over zaken uit het verleden of de toekomst. Niet direct dingen waar je veel invloed op hebt. 50% van ons gepieker gaat over dingen die nooit, jamais, never gaan gebeuren. Allemaal goede redenen om er gewoon mee op te houden.

Stop met te doen wat niet werkt

Zoals altijd zijn er drie stappen: bewustzijn, beheer en doe iets anders. Je moet je eerst bewust zijn dat je piekert, daarna onthou je dat jij en alleen jij kiest waarover je nadenkt en ten derde stop je met te doen wat niet werkt en ga je iets anders doen.

1) Beweeg. Fysiek bewegen zet ook je geest in beweging op een andere manier dan het piekeren doet. Ga naar buiten, steek je kind in de draagdoek en maak een wandeling van een halfuur. Concentreer je op je ziet, ruikt, hoort en proeft. 

2) Zing en dans. Twee handelingen zo oud als de straat maar ze werken. Muziek luid genoeg, blote voeten en dansen maar. Kan ook perfect met baby op de buik of de rug.

3) Mediteer of doe yoga. We moeten niet onnozel doen hierover. Ze hebben beiden intussen al ruimschoots hun nut bewezen.

4) Ga iets doen met je handen. Wassen, poetsen, strijken, opruimen, keukenkasten uitmesten, onkruid uitdoen. Het maakt niet uit wat zolang je het maar met je handen doet.

5) Zoek mensen op. Bel een vriendin, ga naar de markt of de winkel, ga naar je moeder of een ander familielid. Bij vrienden en familie kan je vertellen over je gepieker maar niet te lang om ervoor te zorgen dat je weer niet eindeloos verstrikt raakt. Mensen gaan je toch maar raad willen geven waardoor je nog meer gaat piekeren.

6) Ga iets creatiefs doen met je gepieker. Schrijf je gedachten neer, maak een schilderij of een tekening, kneed het in klei. Dit stimuleert ook je andere hersenhelft. Altijd goed om een knoop te leren doorhakken en de cirkel te doorbreken.

7) Neem het heft in handen. Spreek met jezelf een tijd af waarbij je bewust gaat piekeren, bijvoorbeeld van 18u tot 19u. In dat uur ga je dan bewust piekergedachten oproepen. De rest van de dag is piekervrij. Komt er toch een gedachte opzetten, parkeer je deze bewust tot in het piekeruur.

8) Oefen je in mindfulness. Kom met je gedachten altijd weer terug naar het hier-en-nu. Train jezelf daarop zodat je meer invloed hebt op je eigen gedachten. Spreek jezelf streng STOP toe, schud met je hoofd en stop met piekeren en nadenken. Vergelijk het met nee zeggen tegen chocolade. Het vraagt moeite en veel oefening maar het lukt je ook.

9) Knuffel. Want knuffelen zorgt voor verbinding, contact en maakt fijne hormonen vrij. Het laat de energie weer stromen en je hoofd houdt zich er buiten. Vrijen mag ook. ;)

10) Laat los. Piekeren helpt je niets vooruit. Je komt niet tot een oplossing. Door te piekeren verandert er niets aan een situatie, alleen acties doen dat. Je hebt het leven niet onder controle door veel te piekeren en andere mensen ook niet. Controle is de grootste illusie van onze maatschappij. Je kan dus maar beter eens diep ademhalen en verder gaan.