Op vakantie met kinderen (en hoe je dat toch ontspannend kan houden)

Binnenkort is het weer zover. Dan vertrek ik samen met mijn man en onze vijf kinderen op vakantie. Kamperen. Twee volle weken. Sommigen verklaren mij zot. Soms doe ik dat zelf ook. ;) 

Intussen zijn de kinderen al groter (tussen de 15 jaar en 2,5 jaar) maar ooit waren ze klein, kleiner, kleinst. Ik geef toe, het wordt makkelijker als ze ouder worden. Makkelijker omdat ze beter hun plan kunnen trekken. Makkelijker omdat ze zichzelf bezig kunnen houden. Makkelijker omdat ze zelf hun weg zoeken. Complexer omdat ze alsmaar meer inspraak willen (“Nééee, niet naar Bilbao!”) en afleiden werkt écht niet meer bij een puber van 15. Ik heb al goede vakanties gehad en hele goede en echte -excusez le mot- kutvakanties. Maar ik heb wel al veel geleerd over kinderen en vakanties. Vooral met scha en schande, laat mij eerlijk zijn. En net dat wil ik graag met jullie delen. Met een knipoog. 

1) Kies je bestemming wijs

Gelukkige kinderen op vakantie betekent niet automatisch gelukkige ouders maar ongelukkige kinderen betekent 100% zeker ongelukkige ouders. Dus kies een kindvriendelijke bestemming. Denk: een combinatie van een speeltuin met een subtropisch zwembad met een childproof omgeving met de Sensunik met goed weer. Ofzoiets. Zorg sowieso voor een mooie afwisseling tussen kindertoestanden en grote mensen dingen. Twee weken city trippen met alleen maar musea en saaie restaurants is vragen om problemen. En stress! En ruzie! Niet doen dus.

2) Neem uw (schoon)moeder mee

Ik ken het concept zelf niet van grootouders die mee kunnen zorgen voor de kinderen op vakantie maar ik hoor daar veel goeds over. Uitproberen dus!

3) Manage your expectations

Of beter nog: heb GEEN verwachtingen. Dan kan er niks tegenvallen. Maar dat is moeilijk he, want je hebt zelf ook nood aan vakantie. Hou de verwachtingen in elk geval laag. Als ik 5 minuten per dag voor mezelf heb, dan ben ik al heel blij. Maar 4) helpt ook.

4) Zorg voor me-time

Ik ben er intussen achter dat niemand het nodig vindt om elke seconde altijd samen te zijn op vakantie. Revelatie! Dus nu spreek ik geregeld af met mijn man dat ik af en toe eens even alleen erop uit trek. Pas op, again, lage verwachtingen! Eens op en neer stappen naar het plaatselijke cafeetje voor een fris drankje is ook me-time. Als het meezit, ga ik eens alleen wandelen in het dorpje. 

5) Slaap!

Ik weet niet hoe het met jullie kinderen zit maar onze kinderen zijn altijd vroeg wakker. De verleiding is om te blijven plakken ’s avonds en dan te laat gaan slapen maar bij zonsopgang staat de eerste er al en in no time ben ik een wrak. Dus ja, helaas, op tijd het bed in. De tent in ons geval. Zorg ook dat je kwaliteit van slaap voldoende is. Het is niet omdat het vakantie is dat je minder goed moet slapen. Zoek oplossingen totdat je slaap minstens zo goed is als thuis. Je wilt niet oververmoeid terugkomen. Zoals ik. Ooit.

6) Zorg voor us-time

Niks zo erg als aan het einde van de vakantie te komen en te merken dat je eigenlijk niet veel genoten hebt van elkaar. Op vakantie gaan met kinderen vraagt best wat inspanning en je durft elkaar wel te vergeten soms. Een kwartier per dag vind ik echt een minimum. Maar dan echt kwalitatieve aandacht. Dat mag ook seks zijn. En langer mag ook. Gebruik liever niet de vakantie om zware issues uit te praten. Geef elkaar ook de ruimte. Zeker in het begin van de vakantie is het altijd terug wat zoeken naar een ritme. Zit niet direct op elkaars kap omdat het niet loopt zoals je dacht (zie 3) maar geef elkaar tijd om aan te passen aan het vakantieritme. 

7) Denk ook aan jezelf

Eis het op zelfs. Want ook jij hebt recht op vakantie, ontspanning, leuke dingetjes. Veel moeders cijferen zich weg. Teveel weg. Dus kijk waar jij voor jezelf tijd kan maken. ’s Morgens wat gaan joggen, je yoga-oefeningen doen, een boek lezen (spreek een beurtrol af met je partner), een dutje doen (idem),… Doe je graag iets cultureels? Doe dat dan en desnoods alleen.

8) Wees voorbereid

Op het ergste. Lees: twee weken koude en regen. Lees: zieke kinderen. Lees: kinderen met gebroken armen. Lees: een zieke echtgenoot. Lees: zelf ziek. Lees: luizen, teken, vieze beesten, diepe wonden. (allemaal waar gebeurd) Belangrijk dus om goed op voorhand te beginnen pakken. Vroeger, toen ik nog geen kinderen had of maar twee stuks, kon ik pakken op een halfuur en vergat ik zelden iets. Met vijf moet ik mij beter organiseren of er eindigt altijd wel iemand zonder zwembroek, regenjas of skipak op bestemming. (ook allemaal gebeurd). Ook allemaal niet zo erg Maar als je dat elk jaar voor hebt, wordt het een dure affaire. Op het internet vind je goede lijstjes. ;)

9) Denk na over de reis zelf

Op de bestemming geraken is vaak nog de grootste uitdaging. Ga je met de auto (handig maar traag) of het vliegtuig (beperkte bagage maar snel)? Wanneer reis je: overdag of ’s nachts? Voor welk entertainment zorg je (moderne toestanden of old school boeken)? Denk hierbij aan de kinderen maar ook aan jezelf. Wij rijden altijd ’s nachts maar we wisselen af, dat maakt het makkelijk. En veilig. Sommige gezinnen reizen apart: moeder met kleuter gaat met het vliegtuig, de vader met de oudsten met de auto. Think out of the box en maak het je comfortabel. 

10) Dag Drie

Dag Drie is bij ons een begrip. Dag Drie is klassiek bij groepen een moeilijke dag. Of je nu weggaat met de scouts, met de familie of met vrienden, op dag drie rommelt het al eens. Iedereen heeft dan zijn draai wat gevonden, we doen wat minder moeite om ons van onze beste kant te tonen, de eerste adrenaline rush “Woehoew vakantie” is voorbij en de irritaties steken de kop op. Dit speelt zich af tussen de kinderen, tussen de ouders en tussen de ouders en de kinderen. Het is de dag dat wij extra geduldig en tolerant zijn. We monitoren de kinderen een beetje extra zodat er geen doden vallen. En voor je het weet is Dag Drie voorbij. 

11) Maak afspraken

Intussen kennen onze kinderen het al en is het minder expliciet nodig maar er waren jaren dat we op voorhand afspraken op papier zetten tijdens onze beruchte Family Meeting. Het zorgde voor duidelijkheid en we moesten the basics op vakantie niet herhalen. Proactiviteit werkt! Afspraken zorgen echt voor rust. En de kinderen kregen ook inspraak over afspraken naar ons toe, niet zagen bijvoorbeeld. ;) We vroegen aan de kinderen wat voor hen belangrijk was op vakantie. Iedereen mocht zeggen wat nodig was, ook de kleinste. Zo hadden we allemaal iets waartoe we ons konden engageren. Dat schept een band. De kinderen waren er trouwens altijd als de kippen bij om te vertellen dat we ons niet aan de afspraken hielden. Typisch. 

12) Geniet

Een dooddoener. Ik weet het. Maar soms vergat ik het wel eens. Dan was ik zo druk bezig met iedereen het naar zijn zin te maken dat ik vergat te genieten. STOP, zei ik dan. Het is wel vakantie he! En dan ging het weet een beetje beter. Ik ben niet zo een strenge moeder maar op vakantie knijp ik wat vaker een oogje dicht. Luie ouders hebben gelijk en op vakantie helemaal!