Overleven bij angst of depressie

Wanneer je lijdt aan een stemmingstoornis zoals depressie of je worstelt met angstaanvallen dan zit je echt in het oog van de storm. Het leven op zich is dan een grote uitdaging. Liefst van alles zou je gewoon in je je zetel of bed willen blijven maar de meesten moeten gaan werken, hebben kinderen of zitten in een relatie. Kortom, je dagen- of wekenlang opsluiten is niet aan de orde. Wat kan je doen om het leven een klein beetje makkelijker te maken?

1) Beweging

In beweging blijven, letterlijk dan, is echt belangrijk. Het maakt niet zoveel uit wat je doet maar elke dag iets doen, houd je gezonder. Een klein blokje omlopen, een paar oefeningen doen thuis, een wandeling met de buggy,… Het is essentieel. Bovendien wordt je geest gestimuleerd om mee te bewegen.

2) Ondersteuning

Of je nu een wekelijkse afspraak hebt met je therapeut of je spreekt af met vriendinnen of je praat een paar dingen door met je partner, je voelt dat je niet alleen bent. Wanneer mensen alleen bezig zijn met hun gedachten en nooit iets delen, lopen ze vast. En vastlopen is eng en beklemmend. Het is erg moeilijk dan om het licht te zien aan het einde van de tunnel. Delen geeft perspectief. Ik verwijs niet voor niks naar de oude spreuk:”Gedeelde smart is halve smart.”

3) Meditatie

Het is een eenvoudige manier om het leven beter aan te kunnen. Het kost niks en het kost ook weinig tijd. Twee keer tien minuten per dag is al veel. Oefening baart kunst en je wordt er rustig door. Je krijgt meer het gevoel dat je jezelf kan beheren in plaats van overgeleverd te zijn aan je emoties. Je wordt er minder door overspoeld.

4) Rust

Bij te weinig slaap ga je nog extra in overdrive. Ga op tijd slapen, doe dutjes, hou een strak slaapritme aan en als je moeder bent, laat je partner dan geregeld de nacht doen. Wanneer je moeilijk slaapt, loont het de moeite om hulp te zoeken zodat je beter kan ontspannen en je slaapkwaliteit verbetert.

Misschien breekt het zweet je al uit bij voorgaande punten. Daarom is puntje vijf het allerbelangrijkste.

5) Zet kleine stapjes

Niemand is gebaat met grote doelen die je niet kan bereiken. Ik zie al te vaak mensen die het onmogelijke willen bereiken. Dat is gedoemd om te mislukken. Je hoeft niet alle vier de punten toe te passen. Eentje is voldoende. En lukt het niet elke dag, dat geeft niet. Volgende dag een nieuwe kans. Elke keer als het je lukt om buiten te komen en die wandeling te maken, geef je jezelf een figuurlijke high five. Kabouterstapjes zijn ook stapjes.

Je leven in handen nemen vraagt veel oefening. Dat wordt echt onderschat. Maar als je kijkt naar de kleine stappen die je zet, dan kom je echt wel waar je wil zijn. Keep the end in mind.